D4 – POSUZOVÁNÍ VLIVŮ NA ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ – EIA/SEA A INTEGROVANÁ PREVENCE A OMEZOVÁNÍ ZNEČIŠTĚNÍ – IPPC |
D4.1 Posuzování vlivů na životní prostředí – EIA/SEA
Proces posuzování vlivů na životní prostředí – proces EIA (Environmental Impact Assessment) zavedený do praxe zákonem ČNR č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí, v r. 1992, představoval významný prvek preventivních nástrojů ochrany životního prostředí a zároveň důležitou součást environmentální politiky. Tento zákon byl v části posuzování vlivů záměrů nahrazen od 1. 1. 2002 novým zákonem č. 100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících zákonů, reflektujícím vývoj právní úpravy Evropské unie v této oblasti.
Dne 1. 5. 2004 nabyl účinnosti zákon č. 93/2004 Sb., který mimo jiné nově upravil posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí a zároveň zrušil do té doby platný zákon č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů rozvojových koncepcí a programů na životní prostředí. Současně stanovil, že posouzení rozvojových koncepcí a programů, zahájené přede dnem nabytí účinnosti tohoto zákona, se dokončí podle zákona č. 244/1992 Sb. Vzhledem ke značnému stupni rozpracovanosti jednotlivých případů tak byla v roce 2004 většina koncepcí posuzována podle původního zákona č. 244/1992 Sb.
Předmětem povinného posuzování jsou záměry staveb, činností a technologií uvedených v příloze č. 1 zákona č. 100/2001 Sb., ve znění zákona č. 93/2004 Sb. a jejich změny v souladu s § 4 odst. 1 písm. c), d), e). Posuzování těchto záměrů zajišťuje buď Ministerstvo životního prostředí v souladu s ustanovením § 21, nebo orgány krajů v souladu s ustanovením § 22 cit. zákona. Dále jsou předmětem povinného posuzování koncepce uvedené v § 10a cit. zákona a dále územně plánovací dokumentace, při jejichž posuzování se postupuje (v souladu s ustanovením § 10i) podle stavebního zákona.
Ve Věstníku MŽP jsou pravidelně uveřejňovány seznamy osob, které jsou držiteli autorizace ke zpracování dokumentace a posudku.
D4.2 Integrovaná prevence a omezování znečištění – IPPC
Proces integrované prevence a omezování znečištění (Integrated Pollution Prevention and Control – IPPC) byl implementován do právního řádu České republiky 1. ledna 2003, kdy nabyl účinnosti zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci), který zohlednil požadavky Směrnice Rady č. 96/61/EC. Zákon byl novelizován zákonem č. 521/2002 Sb., zákonem č. 437/2004 Sb. a zákonem č. 695/2004 Sb.
IPPC si klade za cíl celkové zlepšení kvality životního prostředí a dosažení vyššího stupně ochrany životního prostředí jako celku. Prevence znečištění sleduje minimalizaci vlivů na životní prostředí, zamezení přenosu znečištění a podporu environmentálních přístupů v řízení podniků. Integrací se rozumí především přechod od samostatné ochrany jednotlivých složek životního prostředí k ochraně životního prostředí jako celku (zabránění přenosu znečištění z jedné složky do druhé).
Zařízení, na která se vztahuje zákon č. 76/2002 Sb., jsou zejména velké energetické, metalurgické, chemické a zemědělské podniky, výrobci potravin a krmiv, skládky, spalovny odpadů a další, která jsou vyjmenována v příloze č. 1 zákona o integrované prevenci.
Základní principy integrované prevence:
Dialog a vyjednávání mezi účastníky řízení a provozovatelem představují specifika zákona č. 76/2002 Sb. a používá se jich při stanovování konkrétních podmínek povolení provozu. Jednání může probíhat za účasti veřejnosti (při splnění podmínek stanovených v § 7, písm. d) zákona č. 76/2002 Sb.). Závazné podmínky provozu zařízení, které jsou výsledkem vyjednávání, nesmí být mírnější, než podmínky dané legislativními předpisy.
Důraz je kladen na dosažení regionálních standardů životního prostředí a důležitými podklady, které musí být v rozhodování zohledněny, jsou plány snižování emisí, plány odpadového hospodářství, podmínky provozu vycházející z dokumentace a stanoviska EIA, zařazení oblasti do systému Natura 2000, výsledky energetického auditu, systémy environmentálního řízení (EMAS, ISO 14001), HACCP, zásady správné zemědělské praxe apod.
Dotčená zařízení mají povinnost zažádat o integrované povolení pro provoz zařízení ve lhůtách stanovených v § 42, 43 a § 45 zákona č. 76/2002 Sb., ve znění pozdějších předpisů.
Technická úroveň zařízení zejména z pohledu dosahované výše emisí a množství odpadů, materiálové a energetické náročnosti, způsobu a nástrojů environmentálního řízení se porovnává s nejlepšími dostupnými technikami (Best Available Techniques – BAT). Ty jsou začleněny do evropských referenčních dokumentů BREF, pro dané obory zpracovávané a vydávané odbornými institucemi Evropské komise se zastoupením všech členských států. Jejich znění je možné získat na www.ippc.cz.
Nejlepší dostupná technika představuje nejpokročilejší stupeň vývoje použitých technologií a způsobu jejich provozování, které mohou být zavedeny v příslušném odvětví za ekonomicky a technicky přijatelných podmínek, a to při dosažení nejúčinnější ochrany životního prostředí jako celku.
Informace o podaných žádostech o vydání integrovaného povolení, o stavu vyřizování těchto žádostí a dokumenty vztahující se k těmto žádostem obsahuje informační systém o IPPC (www.env.cz/ippc), který je volně přístupný veřejnosti.
Integrovaný registr znečišťování životního prostředí
Integrovaný registr znečišťování zakládá zákon č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci a omezování znečištění, o integrovaném registru znečišťování a o změně některých zákonů (zákon o integrované prevenci). Problematiku integrovaného registru znečišťování dále upravuje nařízení vlády č. 368/2003 Sb., o integrovaném registru znečišťování.
V přílohách č. 1 a 2 tohoto nařízení je stanoven seznam látek, jejichž emise a přenosy je uživatel registrované látky povinen zjišťovat, vyhodnocovat a Ministerstvu životního prostředí ohlašovat (tzv. ohlašované látky). Dle § 22 odst. 2 zákona o integrované prevenci je uživatel registrované látky povinen ohlásit Ministerstvu životního prostředí požadované údaje do 15. února běžného roku za předchozí kalendářní rok. První ohlašovací povinnost bylo nutné splnit k 15. únoru 2005.
Integrovaný registr znečišťování životního prostředí je podle zákona č. 76/2002 Sb., o integrované prevenci, definován jako veřejně dostupný informační systém o znečištění životního prostředí. Podle § 26 odst. 1 zákona má Ministerstvo životního prostředí povinnost zveřejňovat údaje ohlášené do integrovaného registru znečišťování do 30. září běžného roku za předchozí kalendářní rok.
Mezi požadavky zákona o integrované prevenci, evropského práva (Nařízení o založení Evropského registru úniků a přenosů znečišťujících látek) a mezinárodních dokumentů, které Česká republika ratifikovala (Aarhuská úmluva, Protokol o registrech úniků a přenosů znečišťujících látek), patří umožnit veřejnosti snadný a efektivní přístup k elektronicky zveřejněným údajům. Tento požadavek bude řešen vybudováním přehledné a uživatelsky přátelské internetové stránky (na adrese www.irz.cz).
D4 – ENVIRONMENTAL IMPACT ASSESSMENT – EIA/SEA INTEGRATED POLLUTION PREVENTION AND CONTROL – IPPC |
The process of environmental impact assessment – the EIA (Environmental Impact Assessment) process, legislated by the Environmental Impact Assessment Act 244/1992 Coll. on environmental impact assessment, as amended, constituted an important element in the system of preventive environmental protection instruments in 1992 and was simultaneously an important component of environmental policy. In the sphere of assessment of plans, this Act was replaced from January 1, 2002 by the new Act 100/2001 Coll., on environmental impact assessment and amending some related acts, which reflected trends in the legislation of the European Union in this area. Act 93/2004 Coll. took effect on 1. 5. 2004; among others, this law modified the assessment of environmental impacts and also cancelled the previously valid Act 244/1992 Coll., concerning the assessment of the impacts of developmental plans and programs on the environment. At the same time it established that the assessment of developmental plans and programs established before this law came into effect shall be completed according to Act 244/1992 Coll. With regard to the large range in the degree of completion of individual cases, most of the plans were assessed in 2004 according to the original law, Act 244/1992 Coll. The objects of compulsory assessment consist of plans for constructions, activities and technologies listed in Annexes No. 1 and No. 2 of Act No. 100/2001 Coll. and changes therein in accord with Article 4 (1) (c). The Ministry of the Environment in accord with the provisions of Article 21 or the regional authority in accord with the provisions of Article 22 of this Act provides for assessment of these plans. Objects of compulsory assessment consist also plans listed in Act No. 100/2001 Coll., Article 10a and Territorial Planning Documentation, assessment of which is carried out with the provision of Article 10i of the Construction Act. Lists of persons who are holders of authorisation to prepare documentation and expert reports are regularly published in the Bulletin of the Ministry of the Environment. D4.2 Integrated Pollution Prevention and Control – IPPC The process of Integrated Pollution Prevention and Control (IPPC) was implemented into the legal code of the Czech Republic on January 1, 2003 with Act 76/2002 Coll., concerning integrated pollution prevention and control, concerning the integrated register of pollutants, and concerning changes to several additional laws (the law on integrated prevention), which took into account the requirements of Council Directive 96/61/EC. This law was amended by Act 521/2002 Coll., Act 437/2004 Coll., and Act 695/2004 Coll. The aim of IPPC is to improve the quality of the environment and to attain a higher level of environmental protection as a whole. Pollution prevention pursues the minimizing of impacts on the environment, the prevention of contamination transfer, and the support of environmental approaches to business management. Integration is understood above all as the transition from the independent protection of individual segments of the environment to the protection of the environment as a whole (prevention of the transfer of contamination from one segment to another). Act 76/2002 Coll., particularly concerns facilities such as large energy, metallurgy, chemical, and agricultural firms, manufacturers of food and feed, landfills, waste incinerators, and additional facilities named in Annex 1 of the law concerning integrated prevention. The fundamental principles of integrated prevention are:
The dialogue and negotiations between participants of the process and the operator are presented in the details of Act 76/2002 Coll., and are used for establishing specific conditions for operation permission. Negotiations can proceed with public participation (under conditions established in Article 7, Letter d) of Act 76/2002 Coll.). Binding conditions for the operation of the facility, which are the result of the negotiations, must not be less stringent than conditions established in legislative provisions. An emphasis is placed on reaching regional environmental standards and important principles that decisions must take into consideration are plans for decreasing emissions, plans for waste management, conditions for operation coming from EIA documentation and positions, categorizing regions into the Natura 2000 system, the results of an energy audit, systems of environmental management (EMAS, ISO, 14001), HACCP, principles of sound agricultural procedures, etc. The facilities in question have the obligation to request integrated permission for the operation of facilities in time frames established in Article 42, Article 42, and Article 45 of Act 76/2002 Coll., in the latest version. The technical level of the facility, particularly from the point of view of emission levels and waste amounts, material and energy demands, methods and measures of environmental management is comparable with the best available techniques (BAT). These are incorporated into European reference documents BREF for the given field and issued by expert institutions of the European Commission with representation by all member states. These can be found at www.ippc.cz. Best available techniques represent the most advanced level of development of employed technology and the method of their operation that can be used in the relevant branch under acceptable economic and technical conditions and that achieve the most effective protection of the environment as a whole. Information on applications submitted for integrated permission, on the status of the processing of these requests, and documents connected to these applications can be found at www.env.cz/ippc, which is accessible to the public. Integrated register of pollution in the environment The integrated pollution register was established by Act 76/200 Coll., concerning the integrated pollution prevention and control, and concerning the integrated register of pollution and changes to several additional laws (the law of integrated prevention). The issues connected with the integrated register of pollution are also treated in Government Order 368/2003 Coll., concerning the integrated pollution register. Annexes 1 and 2 of this Order establish a list of substances whose emission and transfer the user of this registered substance is required to determine, evaluate, and report to the Ministry of the Environment (so-called reported substances). According to Article 22, Paragraph 2 of the law concerning integrated prevention the user of a registered substance is obligated to report to the Ministry of the Environment the required information by February 15 of the current year for data from the preceding calendar year. The first reporting obligations had to be fulfilled by February 15, 2005. According to Act 76/2002 Coll., concerning integrated prevention, the integrated register of pollution is defined as a publicly accessible information system of environmental pollutants. According to Article 26, Paragraph 1 of the law the Ministry of the Environment is obligated to publish data reported to the integrated register of pollutants by September 30 of the current year for data from the preceding calendar year. Among the requirements of the law concerning integrated prevention, of the European law (Order concerning the establishment of a European register of emissions and pollutants) and international documents which the Czech Republic ratified (the Aarhus Convention, Protocol for registration of emissions and transfer of pollutants) is to enable easy and effective public access to electronically published data. This requirement will be accomplished by building a simple and user-friendly website (at the address www.irz.cz). |
Tab. D4.1.1 |
Vydaná stanoviska u staveb oznámených na úrovni MŽP ČR, 1994–2004
podle zákona č. 244/1992 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí Decisions issued for constructions reported at the level of the Ministry of the Environment, 1994–2004 pursuant to Act No. 244/1992 Coll., on environmental impact assessment |
Rok |
Souhlasná stanoviska |
Nesouhlasná stanoviska |
Celkem |
počet number |
počet number |
||
1994 |
91 |
1 |
92 |
1995 |
98 |
2 |
100 |
1996 |
77 |
1 |
78 |
1997 |
62 |
1 |
63 |
1998 |
67 |
0 |
67 |
1999 |
57 |
5 |
62 |
2000 |
63 |
2 |
65 |
2001 |
78 |
1 |
79 |
2002 |
73 |
2 |
75 |
2003 |
34 |
1 |
35 |
2004 |
9 |
3 |
12 |
Pozn.: Aktualizace údajů z předchozích let byla provedena podle došlých stanovisek.
Note: Up-dated data according to standpoints received.
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.1.2 |
Počet oznámení podle § 6 zákona č. 100/2001 Sb., 2002–2004 Number of reports under § 6 of Act No. 100/2001 Coll., 2002–2004 |
Rok |
Záměry oznámené na úrovni MŽP ČR |
Záměry oznámené na úrovni krajských úřadů |
2002 |
62 |
423 |
2003 |
86 |
559 |
2004 |
96 |
653 |
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.1.3 |
Odvětvové členění aktivit oznámených v ČR podle § 6 zákona č. 100/2001 Sb. v r. 2004 Branch classification of activities reported in CR pursuant to Act No. 100/2001 Coll. in 2004 |
Odvětví |
Záměry posuzované v ČR |
|
počet |
% |
|
Odpadové hospodářství |
59 |
7,9 |
Zemědělství |
59 |
7,9 |
Těžební průmysl |
52 |
6,9 |
Energetika |
37 |
4,9 |
Průmysl |
154 |
20,6 |
Dopravní stavby |
39 |
5,2 |
Obchodní a skladovací komplexy |
238 |
31,8 |
Ostatní |
111 |
14,8 |
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.1.4 |
Počet ukončených procesů EIA podle zákona č. 100/2001 Sb., 2002–2004 Number of completed EIA processes pursuant to Act No. 100/2001 Coll., 2002–2004 |
Rok |
MŽP ČR |
Krajské úřady |
||||
Ukončeno zjišťo- |
Ukončeno vydá- |
Ukončeno |
Ukončeno zjišťo- |
Ukončeno vydá- |
Ukončeno |
|
2002 |
12 |
4 |
1 |
284 |
6 |
12 |
2003 |
17 |
10 |
4 |
352 |
7 |
14 |
2004 |
26 |
9 |
2 |
488 |
15 |
43 |
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.1.5 |
Vydaná stanoviska v r. 2004 podle § 14 zákona č. 244/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, u posuzovaných koncepcí oznámených na úrovni
MŽP ČR (kromě územně plánovací dokumentace a směrného vodohospodářského plánu) Positions issued in 2004 pursuant to Article 14 of Act No. 244/1992 Coll., as amended on assessment of plans reported at the level of ME CR (except for territorial planning documents and the directive water management plan) |
Název |
Předkladatel |
Stanovisko MŽP |
Národní strategie rozvoje cyklistické dopravy ČR |
Ministerstvo dopravy ČR |
11. 3. 2004 |
Koncepce vodohospodářské politiky Ministerstva |
Ministerstvo zemědělství ČR |
14. 5. 2004 |
Koncepce agrární politiky České republiky pro |
Ministerstvo zemědělství ČR |
17. 5. 2004 |
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.1.6 |
Vydaná stanoviska v r. 2004 podle § 14 zákona č. 244/1992 Sb.,
ve znění pozdějších předpisů, u posuzovaných územně plánovacích dokumentací
velkých územních celků Positions issued in 2004 pursuant to Article 14 of Act No. 244/1992 Coll., as amended on assessment of land-use planning documents for large territorial units |
Název |
Pořizovatel |
Stanovisko MŽP |
Změna č. 1 územního plánu velkého územního |
Krajský úřad Středočeského kraje |
27. 2. 2004 |
Územní plán velkého územního celku Plzeňské |
Krajský úřad Plzeňského kraje |
16. 8. 2004 |
Územní plán velkého územního celku |
Krajský úřad Jihočeského kraje |
29. 9. 2004 |
Územní plán velkého územního celku |
Krajský úřad Jihočeského kraje |
15. 12. 2004 |
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.2.1 |
Počet podaných žádostí a udělených integrovaných povolení v jednotlivých krajích, 2003–2004 Number of applications submitted and integrated permits issued in individual regions, 2003–2004 |
Kraj |
Počet IPPC |
Počet podaných žádostí |
Počet vydaných |
||
2003 |
2004 |
2003 |
2004 |
||
Jihočeský |
104 |
16 |
8 |
4 |
12 |
Jihomoravský |
135 |
28 |
10 |
8 |
24 |
Karlovarský |
34 |
3 |
6 |
2 |
4 |
Královéhradecký |
73 |
19 |
17 |
10 |
15 |
Liberecký |
50 |
15 |
7 |
1 |
11 |
Moravskoslezský |
144 |
34 |
12 |
6 |
14 |
Hl. m. Praha |
27 |
1 |
1 |
0 |
1 |
Olomoucký |
67 |
13 |
8 |
2 |
11 |
Pardubický |
88 |
21 |
12 |
6 |
16 |
Plzeňský |
90 |
13 |
7 |
6 |
5 |
Středočeský |
224 |
38 |
16 |
4 |
26 |
Ústecký |
162 |
28 |
16 |
2 |
26 |
Vysočina |
64 |
19 |
13 |
4 |
17 |
Zlínský |
65 |
17 |
2 |
3 |
15 |
Celkem/Total |
1 327*) |
265 |
135 |
58 |
197 |
*) Tento údaj není možné považovat za zcela korektní, neboť v současné době
nedisponujeme ucelenou informací o počtu zařízení spadajících pod IPPC na
území ČR.
It is not possible to consider these data as entirely accurate
because we do not currently have at our disposal complete information on
the number of IPPC facilities on Czech territories.
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR
Tab. D4.2.2 |
Celkový počet IPPC zařízení a počet povolovaných zařízení dle
kategorií k 22. 2. 2005 Total number of IPPC facilities and the number of permitted facilities by category as of 22. 2. 2005 |
Kategorie zařízení |
IPPC zařízení celkem |
Počet zařízení |
1. Energetika/Energy |
173 |
64 |
2. Zpracování kovů/Metal processing |
188 |
67 |
3. Zpracování nerostů/Mineral processing |
74 |
40 |
4. Chemický průmysl/Chemical industry |
172 |
93 |
5. Nakládání s odpady/Waste management |
184 |
130 |
6. Ostatní průmysl/Other industry |
536 |
148 |
Celkem/Total |
1 327*) |
542 |
*) Tento údaj není možné považovat za zcela korektní, neboť v současné době
nedisponujeme ucelenou informací o počtu zařízení spadajících pod IPPC na
území ČR.
It is not possible to consider these data as entirely accurate
because we do not currently have at our disposal complete information on
the number of IPPC facilities on Czech territories.
Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR