NÁSTROJE POLITIKY ŽIVOTNÍHO PROSTŘEDÍ

D1 - POPLATKOVÝ SYSTÉM

Systém ochrany životního prostředí, vytvářený v České republice po r. 1990, využívá početný rejstřík ekonomických nástrojů politiky životního prostředí. Některé z nich se používaly již v předchozím období (např. poplatky za znečišťování ovzduší, tzv. úplaty za vodu a některé další). Teprve nové podmínky vznikající tržní ekonomiky vytvořily potřebný prostor pro smysluplnou aplikaci ekonomicky orientovaných nástrojů.

Poznámky k tabulkám:

Tab. D1.1.2 Poplatky za znečišťování ovzduší z velkých a zvláště velkých stacionárních zdrojů znečišťování

Poplatky za znečišťování ovzduší jsou stanoveny zákonem č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. O výši poplatku provozovatelů zvláště velkých a velkých stacionárních zdrojů rozhoduje a poplatky vybírá a vymáhá orgán kraje na základě skutečných emisí v uplynulém roce. Poplatky jsou příjmem SFŽP.

Tab. D1.1.3 Poplatky za znečišťování ovzduší ze středních stacionárních zdrojů znečišťování

Poplatky za znečišťování ovzduší jsou stanoveny zákonem č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. O výši poplatku provozovatelů středních stacionárních zdrojů rozhodují obecní úřady obcí s rozšířenou přenesenou působností na základě skutečných emisí v uplynulém roce. Poplatky vybírá a vymáhá finanční úřad příslušný podle místa stacionárního zdroje. Poplatky jsou příjmem SFŽP.

Tab. D1.1.4 Poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují

Poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují, jsou stanoveny § 33 zákona č. 86/2002 Sb., o ochraně ovzduší, ve znění pozdějších předpisů. Sazba poplatku činí 400 Kč za kilogram regulované látky. Poplatek je příjmem SFŽP a je účelově vázán pro použití k ochraně ozonové vrstvy Země.

Tab. D1.1.5 Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových

Poplatky mají charakter poplatků za znečištění a zahrnují poplatek za znečištění a poplatek z objemu. Výnos poplatků je přijmem SFŽP.

Tab. D1.1.6 Poplatky za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních

Vodní zákon č. 254/2001 Sb. zavedl poplatek za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních. Ten, kdo vypouští odpadní vody do vod podzemních, zaplatí obci ročně 3500 Kč. V případě, že jsou odpadní vody z rodinných domů dostatečně čištěny domovní čistírnou, poplatek se neplatí.

Tab. D1.1.7 Poplatky za odebrané množství podzemní vody

Subjekty, které využívají vodu z podzemních zdrojů, platí platbu za odebrané množství podzemní vody. Podle zákona č. 20/2004 Sb., o vodách, získává SFŽP 50 % plateb za odebrané množství podzemní vody, 50 % získává rozpočet územně příslušného kraje.

Tab. D1.1.8 Platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí

Jedná se o platbu s charakterem ceny, kterou platí organizace odebírající vodu z vodních toků jeho správci.

Tab. D1.1.9 Poplatky za uložení odpadu na skládky

Původce odpadu platí při uložení odpadu na skládku poplatek (zákony č. 125/1997 Sb., o odpadech, 185/2001 Sb., o odpadech, 188/2004 Sb.). Poplatek se skládá ze dvou složek, základní a rizikové. Sazba základní složky poplatku se týká všech kategorií odpadu (je diferencována do dvou výší, jedné pro odpad komunální a ostatní a druhé pro odpad nebezpečný). Riziková složka poplatku se týká pouze odpadu nebezpečného. Provozovatel skládky odvádí vybrané poplatky jejich příjemci, tzn. obci, na jejímž katastru leží skládka (základní složka), a SFŽP (riziková složka). Nový zákon o odpadech č. 185/2001 Sb. výrazně zvýšil sazby poplatků, což má stimulovat k přechodu od skládkování k environmentálně šetrnějším způsobům nakládání s odpady (recyklace odpadů, spalování s využitím energie).

Tab. D1.2.1 až tab. D1.2.4 Úhrady za těžbu nerostných surovin

Dobývací prostor se stanoví na základě výsledků průzkumu ložiska podle rozsahu, uložení, tvaru a mocnosti výhradního ložiska, přičemž se přihlíží ke stanovenému chráněnému ložiskovému území a vlivu dobývání.

Vyhrazenými nerosty jsou nerosty vyjmenované v § 3 zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství ve znění pozdějších předpisů. Podle § 6 téhož zákona výhradní ložisko je nahromaděním vyhrazeného nerostu v takovém množství a jakosti, které umožňuje příslušnému orgánu státní správy vydat osvědčení o výhradním ložisku.

Tab. D1.2.5 Výše odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu

Odvody za odnětí zemědělského půdního fondu vyplývají z § 11, zákona č. 334/1992 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu, ve znění pozdějších předpisů. Hradí ho ten v jehož zájmu byl vydán souhlas k odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu a to za trvalé odnětí jednorázově, za dočasné odnětí každoročně po dobu odnětí Rozhodnutí o odvodech vydává obecní úřad obcí s rozšířenou přenesenou působností, na území národních parků správa těchto parků a na území hl. m. Prahy obvodní úřady. Odvody vybírají finanční úřady. Příjemci odvodu jsou ze 60 % SFŽP a ze 40 % rozpočty obcí, v jejichž katastru došlo k odnětí. Obec musí takto získané prostředky použít na zlepšení životního protředí v obci a na ochranu a obnovu přírody a krajiny.

Tab. D1.2.7 Poplatky za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesů

Poplatky za odnětí lesní půdy vyplývají z §11, zákona č. 289/1995 Sb., o lesích, ve znění pozdějších předpisů. Rozhodnutí o odvodech vydává obecní úřad obcí s rozšířenou přenesenou působností, na území národních parků správa těchto parků a na území hl. m. Prahy obvodní úřady. Odvody vybírají finanční úřady. Příjemci odvodu jsou ze 60 % SFŽP a ze 40 % rozpočty obcí, v jejichž katastru došlo k odnětí. Obec musí takto získané prostředky použít na zlepšení životního prostředí v obci a na zachování lesa.

U tab. D1.1.2, D1.1.3, D1.1.9, D1.2.5 a D1.2.7 byly údaje získány na základě resortního statistického zjišťování.

D1 - THE SYSTEM OF CHARGES


The system of environmental protection, created in the Czech Republic after 1990, utilizes a wide range of economic instruments for the implementation of environmental policy. Some of these instruments were used in the previous period (e.g. charges for air pollution, payments for water, and some others). However, the new conditions of the emerging market economy created the necessary conditions for a rational application of economic instruments.

Notes on the tables:

Tab. D1.1.2 Fees for air pollution from large and very large stationary pollution sources

Fees for air pollution are established by Act No. 86/2002 Coll., on the protection of air, as amended. The regional authority decides on the amount of fees for the operators of large and very large stationary pollution sources and exacts these fees on the basis of the actual emissions in the previous year. Fees are income for SEF.

Tab. D1.1.3 Fees for air pollution from medium stationary pollution sources

Fees for air pollution established down by Act No. 86/2002 Coll., on the protection of the air, as amended. The municipal authorities of municipalities with extended competence decide on the amount of fees for operations of medium stationary pollution sources on the basis of the actual emissions in the previous year. The fees are collected and exacted by the competent financial authority according to the location of the stationary source. Fees are income for SEF.

Tab. D1.1.4 Fees for production and import of regulated substances and products containing these substances

Fees for the production and import of regulated substances and products containing these substances are established in Article 33 of Act No. 86/2002 Coll., on the protection of the air, as amended. The fee rate equals 400 CZK per kilogram of regulated substance. The fee is income for SEF CR and it must be used for the protection of the Earth’s ozone layer.

Tab. D1.1.5 Fees for discharge of waste waters into surface waters

The fees have the character of fees for pollution and include a fee for pollution and a fee for the volume of water discharged. Revenue from fees is income for SFŽP.

Tab. D1.1.6 Fees for permitted discharge of waste waters into ground waters

The Water Act No. 254.2001 Coll. introduced fees for permitted discharge of waste waters into ground waters. Anyone discharging waste waters into ground waters pays the municipality 3500 CZK per annum. The fee is not paid if the waste waters from family homes are adequately treated in home treatment units.

Tab. D1.1.7 Fees for the withdrawn amounts of ground waters

Entities that utilize water from underground sources pay a fee for the amount of ground water withdrawn. Pursuant to Act No. 20/2004 Coll., on waters, SEF obtains 50 % of the fee for the amount of groundwater withdrawn and 50 % is obtained by the budget of the territorially appropriate region.

Tab. D1.1.8 Fee to pay for administration of water courses and administration of river basins

This is a fee with the character of a price paid by the organization withdrawing water from a water course to the administrator thereof.

Tab. D1.1.9 Fees for depositing waste in landfills

The waste generator pays a fee when depositing waste in a landfill (Act 125/1997 Coll., on wastes, Act 185/2001 Coll., on wastes, Act 188/2004 Coll.). The fee consists of two components, the basic and risk parts. The rates for the basic component of the fee apply to all categories of waste (and are differentiated into two levels, one for municipal and other waste and the other for hazardous waste). The risk component of the fee is paid only for hazardous waste. The operator of the landfill transfers collected fees to their recipients, i.e. the municipality in whose cadaster the landfill is located (basic component) and SEF (risk component). The new law concerning waste, Act 185/2001 Coll., substantially increased the fee rates, and was intended to stimulate a transition from landfilling to environmentally sounder means of waste management (waste recycling, incineration with use of energy).

Tab. D1.2.1 to Tab. D1.2.4 Fees for Mining Mineral Resources

A mining space is established according to the results of prospecting of a deposit on the basis of the extent, attitude, shape and thickness of the reserve deposit and where consideration is taken of the established protected deposit area and of the impact of mining.

Reserve minerals are the minerals listed in Article 3 of Act 44/1988 Coll.; on protection and utilization of mineral wealth, as amended. Pursuant to Article 6 of this Act, a reserve deposit is the accumulation of a reserve mineral in such an amount and quality that enables the appropriate state administrative body to issue a certificate of a reserve deposit.

Tab. D1.2.5 Amounts of charges for reclassification of land from the agricultural land fund

Charges for withdrawals from the agricultural land fund follow from Article 11 of Act 334/1992 Coll., on the protection of the agricultural land fund, as amended. This charge is paid by the person in whose interests the consent was issued to withdrawal of the land from the agricultural land fund, for permanent withdrawal in a single amount, and annually for temporary withdrawal for the period of withdrawal. The municipal authority with extended delegated competence shall issue the decision on charges; in national parks, this decision shall be made by the administrations of these parks and, in the territory of the Capital City of Prague, the ward authorities. Charges shall be collected by the financial authorities. The charges are 60 % an income for SEF and 40 % an income for the budgets of the municipalities in whose cadaster the withdrawal occurred. The municipality must use these means to improve the environment in the municipality and to protect and to renew nature and the landscape.

Tab. D1.2.7 Charges for reclassification of property designated to fulfill the function of a forest

Charges for withdrawals of forest land fund follow from Article 11 of Act 289/1995 Coll., on forests, as amended. The municipal authority with extended delegated competence shall issue the decision on charges; in national parks, this decision shall be made by the administrations of these parks and, in the territory of the Capital City of Prague, the ward authorities. Charges shall be collected by the financial authorities. The charges are 60 % income for SEF and 40 % income for the budgets of the municipalities in whose cadaster the withdrawal occurred. The municipality must use these means to improve the environment in the municipality and to preserve forests.

The data in Tab. D1.1.2, D1.1.3, D1.1.9, D1.2.5 and D1.2.7 were obtained on the basis of statistical sectoral studies.


D1.1  Poplatky za znečišťování životního prostředí
          Fees for Environmental Pollution

OVZDUŠÍ – AIR

Tab. D1.1.1 Úhrn poplatků za znečišťování ovzduší, předepsaných k zaplacení provozovatelům velkých zdrojů znečišťování ovzduší podle jednotlivých látek a tříd znečištění na základě emisí, 2001–2004
Total charges for air pollution imposed on operators of large air pollution sources according to individual pollutants and class of pollutants on the basis of emissions, 2001–2004

Látka
Pollutant

Rok
Year

Počet zdrojů1)
Number
of polluters

Tuny
Tons

Nominální poplatky
v tis. Kč
Nominal charges
in thous. CZK

Tuhé emise
Particulate matter

2001

2 476

14 242

43 495

2002

1 966

14 298

42 910

2003

1 931

11 434

33 331

2004

.

17 460

88 879

Oxid siřičitý
Sulfur dioxide

2001

2 210

189 709

190 461

2002

1 714

194 436

196 781

2003

1 262

174 563

171 028

2004

.

181 681

105 393

Oxidy dusíku
Nitrogen oxides

2001

2 303

146 465

117 033

2002

1 800

147 297

117 689

2003

1 415

132 000

102 801

2004

.

141 150

79 968

Oxid uhelnatý
Carbon monoxide

2001

2 240

149 927

90 119

2002

1 753

151 263

90 879

2003

1 374

151 452

68 287

2004

.

150 526

79 968

Uhlovodíky2)
Hydrocarbons2)

2001

2 378

15 770

32 082

2002

1 853

16 415

33 364

2003

.

.

.

Těkavé organické látky
Volatile organic compounds

2003

498

8 047

11 217

2004

.

8 882

9 149

Těžké kovy, jejich sloučeniny
Heavy metals and their compounds

2003

60

6

77

2004

.

12

111

Amoniak
Ammonia

2003

75

3 265

400

2004

.

2 572

89

Metan
Methane

2003

11

8 168

0

2004

.

5,68

.

Polycyklické aromatické uhlovodíky
Polycyclic aromatic hydrocarbons

2003

3

1

6

2004

.

2

.

Hořicí nebo zapařená část uhelného
dolu či lomu
Burning or steaming part of a coal
mine or open-pit mine

2003

0

0

0

2004

.

.

.

Hořicí skládky či výsypky
Burning dumps or tips

2003

0

0

0

2004

.

.

.

Škodliviny 1. třídy
Class I Pollutant
s

2001

157

149

2 476

2002

141

146

2 400

2003

10

61

1 004

2004

.

2

43

Škodliviny 2. třídy
Class II Pollutant
s

2001

397

1 974

19 865

2002

379

1 938

19 445

2003

98

2 014

18 351

2004

.

2 103

2 054

Škodliviny 3. třídy
Class III Pollutants

2001

621

8 290

13 804

2002

549

7 824

8 380

2003

x

x

x

2004

.

.

.

Celkem
Total

2001

-

-

509 336

2002

-

-

512 689

2003

5 447

491 276

406 514

2004

5 179

493 050

441 284

1) Počet znečišťovatelů v r. 2003 je uveden pouze za kraje Karlovarský, Ústecký, Liberecký, Zlínský a u prvních pěti škodlivin též za Moravskoslezský kraj. V r. 2004 je za kraje hl. m. Praha, Liberecký a Ústecký uveden pouze celkový počet znečišťovatelů ovzduší.
Number of polluters in 2003 includes only Karlovarský, Ústecký, Liberecký, Zlínský regions and for first five pollutants also Moravskoslezský region. In 2004 only the total amount of atmospheric contaminants are given for the Prague, Liberecký a Ústecký Regions.

2) od r. 2003 těkavé organické látky
volatile organic compounds from 2003

Pozn.: Od 1. 7. 2002 u velkých zdrojů znečištění ovzduší jde o zdroje velké a velmi velké.
Note: From July 1, 2002, the category of large pollution sources consists in large and very large sources.

Zdroj: ČIŽP, od r. 2003 jednotlivé kraje
Source: ČIŽP, individual regions from 2003

Tab. D1.1.2 Poplatky za znečišťování ovzduší ze zvláště velkých a velkých zdrojů, vyměřené v r. 2005 podle množství zpoplatněných látek emitovaných v r. 2004
Charges for air pollution by very large and large polluters, assessed in 2005 by the amount of charged contaminants in 2004

 

Měrná
jednotka
Specific
unit

Zpoplatněné látky        Charged contaminants

celkem
Total

z toho        of which

tuhé emise
Particulate
matter

oxid siřičitý
Sulfur
dioxide

oxidy dusíku
Nitrogen
oxides

těkavé
org. látky
VOCs

oxid uhelnatý
Carbon
monoxide

třída I
Class I

třída II
Class II

Ostatní
Others

Počet zvláště velkých a velkých zdrojů
Number of very large and large
polluters

počet
number

5 179

.

.

.

.

.

.

.

.

Množství zpoplatněných látek
Amount of charged contaminants

tuny
tons

493 050

17 460,10

181 681,40

141 150,00

8 882,90

150 525,80

2,358

2 102,59

2 591,70

Předepsané poplatky celkem
Total of specified charges

tis. Kč
thous. CZK

441 284

84 878,70

105 393,00

58 007,00

79 968,00

9 149,00

43,200

2 054,00

233,40

Počet odkladů
Number of deferments

počet
number

.

.

.

.

.

.

.

.

.

Zdroj: ČIŽP, od r. 2003 jednotlivé kraje
Source: ČIŽP, individual regions from 2003

Tab. D1.1.3 Poplatky za znečištění ovzduší ze středních zdrojů, vyměřené v r. 2005 podle množství zpoplatněných látek emitovaných v r. 2004
Charges for air pollution by medium-sized polluters assessed in 2005 by the amount of charged contaminants in 2004

Zpoplatněné
látky

Střední zdroje
Medium-
sized polluters

Množství
zpoplat. látek
Amount
of charged
contaminants

Počet odkladů
Number
of deferments

Předepsané
poplatky
celkem
Total
of specified
charges

Charged
contaminants

počet
number

tuny
tons

počet
number

tis. Kč
thous. CZK

Celkem

25 268

20 590,4

-

25 706,52)

Total

z toho:

 

 

 

 

of which:

Tuhé emise

-

4 264,6

-

12 013,2

Particulate matter

Oxid siřičitý

-

4 856,8

-

4 414,4

Sulfur dioxide

Oxidy dusíku

-

3 766,7

-

2 099,0

Nitrogen oxides

Těkavé organ látky

-

1 856,6

-

3 073,5

VOC

Těžké kovy a jejich
sloučeniny

-

0,8

-

14,8

Heavy metals and
their compounds

Oxid uhelnatý

-

5 686,0

-

3 179,3

Carbon monoxide

Amoniak

-

117,3

-

66,2

Amonia

Metan

-

0,1

-

0,0

Methane

PAU

-

5,5

-

8,6

PAH

Škodliviny 1. třídy

-

0,4

-

7,7

Class I Pollutants

Škodliviny 2. třídy

-

41,8

-

399,0

Class II Pollutants

1) V tabulce nejsou zahrnuty údaje za tyto obce s rozšířenou působností: Jablunkov, Kralupy nad Vltavou, Mohelnice, Neratovice, Pardubice, Říčany, Sedlčany, Znojmo. Údaje za hlavní město Praha jsou pouze předběžné (platné k srpnu 2005).
Table does not include data for these municipalities with extended competence decide: Jablunkov, Kralupy nad Vltavou, Mohelnice, Neratovice, Pardubice, Říčany, Sedlčany, Znojmo. Data for the capital city of Prague are preliminary data (as of August 2005).

2) Celkové údaje neodpovídají součtu, protože některé okresní úřady nerozdělují poplatky podle zpoplatněných látek.
Total charges do not add up to the sum of individual components, because some District Authorities do not  monitor charges by fees components.

Zdroj: MŽP ČR – OEŽP
Source: MŽP ČR – OEŽP

Tab. D1.1.4 Poplatky za výrobu a dovoz regulovaných látek a výrobků, které je obsahují podle množství zpoplatněných látek v r. 2004
Charges for production and import of regulated substances and products containing these substances by the amount of charged substances in 2004

 

Měrná
jednotka
Unit

Regulované látky        Regulated pollutants

celkem
total

z toho skupina        including group

I

III

IV

V

VII

VIII

Počet plátců
Number of payers

počet
number

8

4

0

1

0

0

4

Množství zpoplatně-
ných látek
Amount of charged
substances

tuny
tons

20,045

3,858

0,000

0,002

0,000

0,000

16,185

Množství látek od po-
platků osvobozených
Amount of substances
exempt from charges

tuny
tons

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

Skutečné uhrazené
poplatky
Actual payments made

tis. Kč
thous. CZK

8 017,829

1 543,145

0,000

0,636

0,000

0,000

6 474,040

Neuhrazené poplatky
Payments not made

tis. Kč
thous. CZK

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

0,000

Pozn.: Výnos poplatků za freony se v r. 2004 zásadně snížil, neboť vstupem ČR do EU se dovoz změnil na dodávku v rámci EU. K 1. 5. 2004 se poplatky za freony v ČR přestaly fakticky platit. V ČR se freony již řadu let nevyrábí.
Note: Revenue from Freon duties fell considerably in 2004 due to the fact that after entering the EU import changed to delivery. As of 1. 5. 2004 Freon duties in the Czech Republic were no longer paid. Freon hasn’t been produced in the Czech Republic for many years.

Zdroj: ČIŽP, SFŽP, MŽP ČR
Source: ČIŽP, SFŽP, MŽP ČR

VODA – WATER

Tab. D1.1.5 Poplatky za vypouštění odpadních vod do vod povrchových, snížené o odklady podle povodí, 1999–2004
Fees for discharge of waste water into surface waters reduced by charge deferrals, according to water courses, 1999–2004

Povodí
Water course

1999

2000

2001

2002

2003

2004

tis. Kč        thous. CZK

Celkem/Total1)

462 948

455 346

477 628

500 721

410 195

392 389

1) Od r. 1999 se nesleduje podle povodí, od r. 2001 částka vyinkasovaná SFŽP.
Monitoring by watershed was not carried out after 1999; from 2001, the amount was charged by SEF.

Zdroj: MŽP ČR – Výkaz 3-01, r. 1999 MŽP ČR – Výkaz vod 1-01, jednotlivé kraje
Source: MŽP ČR – Report 3-01, in 1999 MŽP ČR – Report of waters 1-01, single regions

Tab. D1.1.6 Poplatky za povolené vypouštění odpadních vod do vod podzemních, 2002–2004
Fees for permitted discharge of waste waters into ground waters, 2002–2004

 

2002

2003

2004

 

tis. Kč        thous. CZK

Výše poplatků

0

291,7

392,4

Amount of fees

Zdroj: MF ČR
Source: MF ČR

Tab. D1.1.7 Poplatky za odebrané množství podzemní vody, 1999–2004
Fees for withdrawn amounts of ground waters, 1999–2004

 

1999

2000

2001

2002

2003

2004

 

tis. Kč        thous. CZK

Výše poplatků

20 600

20 603

26 978

219 383

313 112

413 500

Amount of fees

Pozn.: Velký rozdíl mezi roky 2001 a 2002 je dán zrušením osvobození vodárenských odběrů od placení poplatků za odebrané množství podzemní vody.
Note: The large difference between 2001 and 2002 is causd by abolishing exemption of water supply withdrawals from payment of fees for the amount of ground water withdrawn.

Zdroj: SFŽP
Source: SFŽP

Tab. D1.1.8 Platba k úhradě správy vodních toků a správy povodí, 1995–2004
Fee to pay for administration of water courses, 1995–2004

Povodí
Water course

1995

1996

1997

1998

1999

2000

2001

2002

2003

2004

mil. Kč        mil. CZK

Labe

419

448

548

556

530

532

536

566

631

669

Vltava

332

337

345

357

383

401

408

438

495

508

Ohře

288

323

343

368

375

367

397

399

427

420

Odra

195

221

255

273

279

294

301

347

359

347

Morava

256

266

273

264

266

277

287

300

368

359

Celkem/Total

1 490

1 595

1 764

1 818

1 833

1 871

1 929

2 050

2 262

2 303

Zdroj: MZeČR, MŽP ČR
Source: MZeČR, MŽP ČR

ODPADY – WASTE

Tab. D1.1.9 Poplatky za uložení odpadů podle kategorie odpadu v r. 2004
Charges for depositing of wastes by the types of waste in 2004

 

Měrná jednotka
Unit

Celkem
Total

z toho        including

 

nebezpečný
hazardous

komunální
communal

ostatní
other

ZÁKLADNÍ POPLATEK        BASIC CHARGE

Množství uložených
odpadů

tuny
tons

5 056 600

226 865

2 357 120

2 472 615

Amount of
deposited wastes

Počet plátců

počet
amount

56 015

671

37 171

18 173

Number of payers

Množství zpoplatně-
ných odpadů

tuny
tons

3 204 914

32 051

1 997 933

1 174 930

Amount of
charged wastes

Poplatky

tis. Kč
thous. CZK

653 869

32 185

400 419

221 265

Payments

Uhrazené poplatky

počet
amount

631 984

28 337

383 898

219 749

Paid payments

RIZIKOVÝ POPLATEK        RISK CHARGE

Množství uložených
odpadů

tuny
tons

219 714

219 714

x

x

Amount of
deposited wastes

Počet plátců

počet
amount

803

803

x

x

Number of payers

Množství zpoplatně-
ných odpadů

tuny
tons

12 044

12 044

x

x

Amount of
charged wastes

Poplatky

tis. Kč
thous. CZK

37 638

37 638

x

x

Payments

Uhrazené poplatky
celkem

tis. Kč
thous. CZK

49 554

49 554

x

x

Total payments

1) pokuty uložené ČIŽP
Fines imposed by ČIŽP

Zdroj: MŽP ČR – OEŽP
Source: MŽP ČR – OEŽP

D1.2  Poplatky za využívání přírodních zdrojů
          Fees for Exploitation of Natural Resources

Tab. D1.2.1 Konkrétní procento poplatků za vydobyté nerostné suroviny z výhradních ložisek nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě a zušlechtění – procento průměrné roční tržní hodnoty nerostných surovin těžených z výhradních ložisek v r. 2004
Percentage share of charges for mineral extraction or reserve deposits or reserve minerals following treatment and improvement in percentages of in the average yearly market value of reserve mineral resources extracted in 2004

 

Druh nerostu

%

Kind of mineral

1.

Radioaktivní nerosty

0,3

Radioactive minerals

2.

Ropa na ložiskách se zbytkovými zásobami
dotěžovanými pomocí druhotných těžebních
metod

0,5

Petroleum in deposits with residual stocks
mined using secondary mining methods

3.

Ropa a hořlavý zemní plyn

5

Petroleum and flammable natural gas

4.

Rudy

10

Ores

5.

Grafit

1

Graphite

6.

Diatomit

2

Diatomaceous earth

7.

Sklářský a slévárenský písek

6

Glass-making and welding sand

8.

Bentonit

2

Bentonite

9.

Nerosty používané pro kamenickou výrobu,
včetně štěpných břidlic

8

Minerals employed for stone-masonry
production, incl. split shale

10.

Technicky využitelné krystaly nerostů
a drahé kameny

10

Technically utilizable mineral crystals
and precious stones

11.

Sádrovec

5

Gypsum

12.

Keramické a žáruvzdorné jíly a jílovce
hlubinně dobývané

0,5

Ceramic and fire-resistant clays and
claystone obtained by deep mining

13.

Keramické a žáruvzdorné jíly a jílovce
povrchově dobývané

4

Ceramic and fire-resistant clays and
caystone obtained by surface mining

14.

Kaolin pro výrobu porcelánu

8

Kaolin for porcelain production

15.

Kaolin pro papírenský průmysl

6

Kaolin for paper industry

16.

Ostatní druhy kaolinů

2

Other kinds of kaolin

17.

Živcové pegmatity

1

Feldspar pegmatites

18.

Ostatní živcové suroviny

8

Other feldspar raw materials

19.

Křemen, křemenec, dolomit, slín, čedič,
znělec, trachyt, pokud tyto nerosty
nejsou vhodné k chemicko-technologickému
zpracování nebo zpracování tavením

4

Quartz, quartzite, dolomite, marl, basalt,
phonolite, trachyte, if these minerals
are not suitable for chemical technological
processing or processing by melting

20.

Vysokoprocentní vápence

10

High-percent limestone

21.

Ostatní vápence a cementářské suroviny

4

Other limestones and raw materials
for cement production

22.

Uhlí hlubinně dobývané

0,5

Deep-mined coal

23.

Uhlí dobývané povrchově

1,5

Surface-mined coal

24.

Ostatní vyhrazené nerosty

5

Other reserve minerals

25.

Stavební kámen

2

Construction stone

26.

Štěrkopísky

3

Gravels and sands

27.

Cihlářské suroviny

1

Brick-making materials

28.

Ostatní nevyhrazené nerosty

2

Other nonreserve minerals

Zdroj: vyhláška MH ČR č. 617/1992 Sb., ve znění vyhlášky č. 426/2001 Sb.
Source: MH CR Decree No. 617/1992 Coll., as amended by Decree No. 426/2001 Coll.

Tab. D1.2.2 Úhrady z dobývacího prostoru a vydobytých nerostů na výhradních ložiskách nebo vyhrazených nerostů po jejich úpravě a zušlechtění bez penále a plateb za předchozí období, 2000–2004
Fees for use of mining space area and for extracted minerals from reserve deposits or reserve minerals following treatment and improvement without fines and payments for the preceding period, 2000–2004

Druh úhrady

2000

2001

2002

2003

2004

Type of payment

tis. Kč        thous. CZK

Za zábor plochy

23 780

23 729

22 899

21 740

21 511

For using an area

Z objemu těžby

463 647

472 492

475 632

495 240

532 750

For mining volume

Celkem

487 427

496 221

498 531

516 980

554 261

Total

Zdroj: ČBÚ
Source: ČBÚ

Tab. D1.2.3 Úhrady z dobývacího prostoru bez penále a plateb za předchozí období podle obvodních báňských úřadů, 2002–2004
Payments for the mining space without fines and payments for the preceding period according to the Mining Authorities, 2002–2004

Obvodní
báňský úřad
District
Mining Office

Počet
Number

Celková úhrada poskytnutá
obcím v tis. Kč
Total payment provided
to the municipalities
in thous. CZK

Organizace
Organization

Dobývací prostory
Mining space

Obce
Municipality

2002

2003

2004

2002

2003

2004

2002

2003

2004

2002

2003

2004

Kladno

65

80

51

126

144

144

214

236

76

2 398

2 077

30 070

Liberec

12

15

9

47

55

23

48

55

19

898

979

5 573

Trutnov

53

53

27

132

112

36

150

123

51

1 878

1 739

12 946

Plzeň

46

25

15

150

71

28

225

105

38

1 654

792

10 452

Sokolov

15

16

12

66

66

27

42

42

25

1 332

1 332

53 803

Most

38

36

26

98

98

44

105

101

46

3 324

3 209

179 366

Brno

90

80

62

233

194

178

255

297

150

3 445

2 853

128 200

Ostrava

31

38

23

90

107

48

105

114

82

7 526

7 727

106 962

Příbram

13

32

14

25

81

36

24

85

39

444

1 032

5 378

Celkem/Total

363

375

239

967

928

564

1 168

1 158

239

22 899

21 740

532 750

Zdroj: ČBÚ, Hornická ročenka, 2002, 2003, 2004
Source: ČBÚ, Mining Yearbook, 2002, 2003, 2004

Tab. D1.2.4 Úhrady za vydobyté nerosty na výhradních ložiskách nebo vyhrazené nerosty po jejich úpravě a zušlechtění bez penále a plateb za předchozí období podle obvodních báňských úřadů, 2002–2004
Payments for extracted minerals from reserve deposits or reserve minerals without fines and payments for the preceding period according to the Mining Authorities, 2002–2004

Obvodní
báňský
úřad
District
Mining
Office

Počet
Number

Výše úhrady v tis. Kč
Total payment
in thous. CZK

Platby v tis. Kč
Payment in thous. CZK

Organizace
Organization

Dobývací prostory
Mining space

Obce
Municipality

Obcím
To the municipality

Státnímu rozpočtu
To the state budget

2002

20031)

2004

2002

20031)

2004

2002

20031)

2004

2002

20031)

2004

2002

20031)

2004

2002

20031)

2004

Kladno

48

48

51

79

79

144

73

77

76

26 358

30 870

30 070

19 769

23 152

22 553

6 590

7 718

7 518

Liberec

7

8

9

17

22

23

13

18

19

3 912

4 259

5 573

2 934

3 192

4 180

978

1 067

1 393

Trutnov

41

37

27

52

47

36

60

50

51

8 720

9 936

12 946

6 540

7 494

97 096

2 180

2 442

3 236

Plzeň

22

15

15

60

30

28

70

38

38

8 836

10 472

10 452

6 627

7 813

7 839

2 209

2 659

2 613

Sokolov

11

12

12

30

28

27

21

25

25

54 763

51 054

53 803

41 072

38 287

40 352

13 691

12 767

13 451

Most

37

24

26

73

46

44

25

45

46

178 411

190 474

179 366

133 809

142 856

134 524

44 603

47 619

44 841

Brno

65

59

62

172

174

178

132

134

150

93 564

91 717

128 200

70 173

69 133

90 270

23 391

22 584

37 930 174

Ostrava

13

22

23

41

52

48

100

77

82

99 135

102 747

106 962

74 352

77 056

80 216 464

24 784

25 690

26 746

Příbram

6

16

14

7

37

36

6

38

39

1 931

3 793

5 378

1 448

2 844

4 051

483

949

1 326

Celkem
Total

250

241

239

501

515

564

500

502

239

475 632

495 322

532 750

356 724

371 827

393 696

118 908

123 495

139 055

1) Údaje za rok 2003 jsou včetně zaplaceného penále.
Data for 2003 include paid penalties.

Pozn.: Od r. 2001 získávají obce 75 %, viz zákon č. 366/2000 Sb. Nárůst v r. 2002 je způsoben úpravou horního zákona, od r. 2002 jsou vybírány úhrady i za stavební suroviny těžené v dobývacím prostoru.
Note: Since 2001 municipalities have recieved 75 %, see Act. No. 366/2000 Coll. The increase in 2002 is caused by amendment of the Mining Act; from 2002, charges have also been collected for construction materials extracted from mining spaces.

Zdroj: ČBÚ, Hornická ročenka, 2002, 2003, 2004
Source: ČBÚ, Mining Yearbook, 2002, 2003, 2004

Tab. D1.2.5 Výše odvodů za odnětí půdy ze zemědělského půdního fondu v r. 2004
Amount of charges for removal of land from the agricultural land fund 2004

 

Měrná
jednotka
Unit

Odnětí půdy        Removal of land

 

Celkem
Total

v tom            including

bytová
výstavba
apartment
con-
struction

průmyslová
výstavba
industrial con-
struction

těžba
nerostů
mining of
minerals

doprava
a sítě
transport
and
networks

vodní
hospod.
water ma-
nagement

rekreace
a sport
recreation
and sport

následné
zalesnění
later affo-
restation

ostatní
other

Počet plátců

Počet
Number

4 770

x

x

x

x

x

x

x

x

Number of payers

Výměra
zem. půdy,
pro kterou
byl vydán
souhlas
podle
§ 9/61

trvale

ha

2 735

387

531

47

563

168

169

517

352

permanent

Area of
agricul. land
for which
consent
was issued
pursuant
to § 9/61

dočasně

ha

445

6

14

230

31

6

57

26

73

temporary

Výměra
zem. půdy,
za jejíž
odnětí byl
předepsán
odvod
podle
§ 11/1a1)

Podle
§ 11/9

ha

517

6

15

414

2

1

8

62

9

by § 11/9

Area of
agricul. land
for which
payment
for removal
of which
was pres-
cribed by
§ 11/1a1)

Podle
§ 11/10

ha

943

92

401

1

269

13

77

0

89

by § 11/10

podle
§11/1b

ha

617

4

49

334

69

4

68

0

88

by § 11/1b

Výše
odvodů
za odnětí

Podle
11/9

tis. Kč
thous. CZK

6 320,2

1 262,1

1 258,2

2 385,3

476,9

3,9

593,3

151,7

188,8

by § 11/9

Amount
of charges
for re-
moval2)

Podle
11/10

tis. Kč
thous. CZK

215 364,1

30 299,6

54 325,3

2 030,9

107 086,1

1 623,9

8 435,2

0,0

11 563,1

by § 11/10

podle
§ 11/1b

tis. Kč
thous. CZK

20 627,2

29,0

263,3

18 637,1

1 204,4

35,0

171,5

0,0

286,8

by § 11/1b

1) podle zákona č. 334/1992 Sb., ve znění zákona č. 231/1999 Sb., o ochraně zemědělského půdního fondu v platném znění
pursuant to Act No. 334/1992 Coll, as amended by Act No. 213/1999 Coll., on protection of the agricultural land fund, as amended

Pozn.: V tabulce nejsou zahrnuty údaje za tyto pověřené obce: Bor, Česká Kamenice, České Velenice, Duchcov, Hodkovice nad Mohelkou, Hušovany nad Jevišovkou, Ivančice, Kašperské Hory, Kdyně, Lázně Bělohrad, Lišov, Město Albrechtice, Mimoň, Mirotice, Olomouc, Police nad Metují, Slavičín, Suchdol nad Lužnicí, Svoboda nad Úpou, Toužim, Třebechovice pod Orebem, Třemošná, Týnec nad Labem, Týnec nad Sázavou, Týniště nad Orlicí, Velké Březno, Všeruby a Zruč nad Sázavou.
Note: Data for listed commissioned municipalities are not included: Bor, Česká Kamenice, České Velenice, Duchcov, Hodkovice nad Mohelkou, Hušovany nad Jevišovkou, Ivančice, Kašperské Hory, Kdyně, Lázně Bělohrad, Lišov, Město Albrechtice, Mimoň, Mirotice, Olomouc, Police nad Metují, Slavičín, Suchdol nad Lužnicí, Svoboda nad Úpou, Toužim, Třebechovice pod Orebem, Třemošná, Týnec nad Labem, Týnec nad Sázavou, Týniště nad Orlicí, Velké Březno, Všeruby and Zruč nad Sázavou.

Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR

Tab. D1.2.6 Výnosy odvodů a poplatků za odnětí půdy – členění podle příjemců, 1990–2004
Income from charges for removal of land from the agricultural land fund – classified according to recipient, 1990–2004

Rok
Year

Celkem FZP1), SFŽP
Total FZP1), SFŽP

Obce
Municipalities

Zemědělská půda
Agricultural land

Lesní půda
Forest land

Zemědělská půda2)
Agricultural land2)

Lesní půda
Forest land

mil. Kčs/Kč        mil. CSK/CZK

1990

978,0

x

-

x

1991

461,6

x

-

x

1992

208,6

x

-

x

1993

324,2

x

217,3

x

1994

490,6

x

329,0

x

1995

348,8

x

232,1

x

1996

440,7

10,0

293,8

6,667

1997

459,0

17,5

306,0

11,667

1998

460,8

34,4

306,9

22,933

1999

455,6

31,0

303,7

20,667

2000

472,3

30,6

314,9

20,4

2001

336,6

35,7

224,4

23,8

2002

354,3

36,0

236,2

24,0

2003

343,5

30,4

229,0

21,6

2004

246,1

36,5

164,1

24,3

1) FZP – Fond pro zúrodnění půdy ČR, zrušený zákonem č. 388/1991 Sb., o Státním fondu životního prostředí
Land Reclamation Fund, abolished by Act No. 388/1991 Coll., on the State Environmental Fund (SEF).

2) podíl obcí na výnosu odvodů celkem v letech 1993–2001, dopočtený na základě výnosu pro SFŽP a podílu obcím ze zákona č. 334/1992 Sb.
The portion of municipalities in the income from payments and overall during 1993–2001 calculated on the basis of income for SEF and portion for municipalities pursuant to Act No. 334/1992 Coll.

Zdroj: r. 1990–1991 SMS, r. 1992–2004 SFŽP
Source: 1990–1991 SMS, 1992–2004 SFŽP

Tab. D1.2.7 Poplatky za odnětí pozemků určených k plnění funkcí lesů v r. 2004
Charges for reclassification of property designated to fulfill the function of a forest 2004

 

Měrná
jednotka
Unit

Odnětí lesních pozemků        Removal of frest property

 

Celkem
Total

v tom        including

bytová
výstavba
apartment
construction

průmyslová
výstavba
industrial
construction

těžba
nerostů
mining
of minerals

doprava
a sítě
transport
and
networks

vodní
hospodářství
water ma-
nagement

rekreace
a sport
recreation
and sport

ostatní
other

Počet plátců

počet
number

1 036

x

x

x

x

x

x

x

Number of payers

Výměra lesních pozemků

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Area of forest property

– trvale

ha

75

6

6

6

16

7

11

22

– permanent

– dočasně

ha

229

0

3

122

30

10

41

24

– temporary

Výše poplatků za odnětí

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Amount of payments
for reclassification

– trvale

tis. Kč
thous. CZK

24 616,7

2 711,1

2 487,8

1 969,5

6 441,0

2 394,3

4 877,0

3 736,0

– permanent

– dočasně

tis. Kč
thous. CZK

2 611,2

3,3

49,8

1 248,4

390,4

108,4

595,5

215,5

– temporary

Pozn.: V tabulce nejsou zahrnuty údaje za tyto obce s rozšířenou působností: Horažďovice, Mohelnice, Nýřany, Podbořany, Rožnov pod Radhoštěm a Třebíč.
Note: Data for listed municipalities with extended competence are not included: Horažďovice, Mohelnice, Nýřany, Podbořany, Rožnov pod Radhoštěm and Třebíč.

Zdroj: MŽP ČR
Source: MŽP ČR

D1.3  Pokuty za porušování zákonů na ochranu životního prostředí
          Fines for Infringement of Environmental Laws

Tab. D1.3.1 Horní hranice pokut za porušování povinností vyplývajících ze zákonů na ochranu životního prostředí v r. 2004
Maximum amount of fines for infringement of environmental laws in 2004

Oblast životního prostředí

Horní výše pokuty
Maximum rate of fines

Dle zákona
Pursuant to Act

Area of the environment

Odpady1)

10 000 000 Kč

č. 185/2001 Sb.2)

Wastes1)

Chemické látky1)

5 000 000 Kč

č. 157/1998 Sb.2)

Chemical substances1)

Ochrana ovzduší

10 000 000 Kč

č. 86/2002 Sb.2)

Air

Integrovaná prevence

7 000 000 Kč

č. 76/2002 Sb.2)

Integrated prevention

Ochrana vod1)

10 000 000 Kč

č. 254/2001 Sb.2)

Water1)

Obaly

50 000 000 Kč

č. 477/2001 Sb.2)

Packaging

Ochrana lesa

1 000 000 Kč

č. 282/1991 Sb.2)
č. 289/1995 Sb.2)

Forest

Ochrana přírody

1 000 000 Kč

č. 114/1992 Sb.2)

Nature conservation

CITES

1 500 000 Kč

č. 100/2004 Sb.

CITES

Týrání zvířat

500 000 Kč

č. 246/1992 Sb.2)

Cruelty to animals

Ochrana zem. půdy

500 × min. mzdy

č. 334/1992 Sb.2)

Agricultural land

Jaderná bezpečnost

100 000 000 Kč

č. 18/1997 Sb.2)

Nuclear safety

Prevence závažných
havárií způsobených
chemickými látkami1)

5 000 000 Kč

č. 353/1999 Sb.2)

Prevention of serious
accidents caused by
chemical substances

Geneticky modifikované
organismy

5 000 000 Kč

č. 78/2004 Sb.

Genetically modified
organisms

Územní plánování
a stavební řád3)

1 000 000 Kč

č. 50/1976 Sb.2)

Landscape planning and
building regulations3)

1) Pokutu lze v případě opakování do 1 roku uložit až v dvojnásobné výši.
Should the abuse be perpetrated again within one year, the fine can be doubled.

2) ve znění pozdějších předpisů
As amended by later regulations.

3) Pokutu lze zvýšit v případě stavby bez povolení u fyzické osoby až na desetinásobek.
The fine for natural persons may be increased for building without a permit by up to 10–fold.

Zdroj: citované zákony
Source: Acts cited in the table

Tab. D1.3.2 Nejvyšší pokuty uložené OI ČIŽP v jednotlivých složkách ochrany životního prostředí1), 2000–2004
The highest fines levied by OI ČIŽP for individual components of environmental protection1), 2000–2004

Oblastní inspektorát
District Inspectorate

Rok
Year

Ovzduší
Air

Voda
Water

Odpady
vč. obalů
Waste incl.
packaging

Příroda
Nature

Les
Forest

Chemické
látky
Chemical
substances

GMO2)

tis. Kč        thous. CZK

Praha
Prague

2000

400

250

100

250

15

10

x

2001

200

200

150

270

1

20

x

2002

550

3 000

50

300

800

70

0

2003

2 000

70

400

150

400

110

0

2004

1 500

2 000

450

250

50

140

5

České Budějovice

2000

200

100

1 260

100

1 000

50

x

2001

250

200

300

400

250

210

x

2002

200

110,4

770

17

1 000

180

0

2003

250

400

480

40

1 000

130

0

2004

200

100

650

50

350

350

0

Plzeň

2000

400

1 222

200

50

400

12

x

2001

300

192

790

20

600

130

x

2002

300

300

230

200

800

55

0

2003

2 000

500

400

900

400

100

0

2004

350

70

1 500

1 000

100

70

0

Ústí nad Labem

2000

200

2 606

280

125

0

50

x

2001

250

150

280

40

0

50

x

2002

500

700

130

500

0

20

180

2003

500

500

197

450

5

50

0

2004

200

1 000

150

500

30

40

0

Hradec Králové

2000

1 200

230

500

150

100

5

x

2001

300

700

70

60

100

73

x

2002

150

700

700

50

20

50

0

2003

500

200

250

120

40

80

0

2004

450

2 500

500

250

120

60

100

Havlíčkův Brod

2000

200

200

55

50

600

15

x

2001

300

200

45

500

800

14

x

2002

200

50

100

40

950

23

0

2003

250

300

125

150

500

85

120

2004

100

150

120

80

300

25

0

Brno

2000

300

177

100

620

550

50

x

2001

200

230

250

70

350

60

x

2002

200

772,44

100

100

500

100

0

2003

400

250

750

80

60

750

0

2004

200

750

600

90

400

100

0

Olomouc

2000

500

60

70

50

750

25

x

2001

400

204

60

150

900

30

x

2002

800

183,26

150

42

1 900

220

0

2003

300

150

100

30

250

100

0

2004

100

500

400

650

250

200

0

Ostrava

2000

350

100

45

20

200

50

x

2001

230

120

300

50

250

60

x

2002

150

311,7

600

50

200

80

0

2003

250

150

1 250

50

90

250

0

2004

300

250

1 000

165

90

130

0

Liberec

2000

150

162

75

50

20

5

x

2001

150

3 000

70

30

20

50

x

2002

300

150

440

50

30

100

0

2003

230

200

60

300

400

60

0

2004

200

132

1 100

50

60

30

0

Ředitelství/Directorate

2004

15

0

0

50

0

0

0

1) Pro r. 2002 se jedná o pokuty, které nabyly právní moci v tomto roce, nezávisle na tom, kdy byly uloženy. Podle zákona č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií, ČIŽP v letech 2000–2003 neuložila žádnou pokutu.
For 2002 all fines that came into legal force in that year are included, irregardless of when they were levied. In 2000–2003, the Czech Environmental Inspection did not impose any fines pursuant to Act No. 353/1999 Coll., on prevention of major accidents.

2) geneticky modifikované organismy
genetically modified organisms

Zdroj: ČIŽP
Source: ČIŽP

Tab. D1.3.3 Pokuty uložené OI ČIŽP v jednotlivých složkách ochrany životního prostředí1) – počet, 2000–2004
Fines levied by OI ČIŽP in the individual components of environmental protection1) – number, 2000–2004

Oblastní inspektorát
District Inspectorate

Rok
Year

Ovzduší
Air

Voda
Water

Odpady
Waste

Příroda
Nature

Les
Forest

Chemické
látky
Chemical
substances

GMO2)

Celkem
Total

počet        number

Praha
Prague

2000

685

20

18

64

2

3

x

792

2001

42

21

42

40

3

16

x

164

2002

32

15

19

73

6

17

0

162

2003

25

2

32

68

4

13

0

144

2004

24

19

70

43

7

13

1

177

České Budějovice

2000

23

27

53

69

11

12

x

195

2001

24

31

96

61

14

17

x

243

2002

13

32

42

55

11

27

0

180

2003

15

39

75

45

39

30

0

243

2004

20

37

65

40

51

25

0

238

Plzeň

2000

159

54

62

33

9

12

x

329

2001

45

79

164

36

8

57

x

389

2002

43

49

112

41

11

44

0

300

2003

29

44

87

40

9

19

0

228

2004

24

36

81

31

4

11

0

187

Ústí nad Labem

2000

60

30

39

20

0

9

x

158

2001

24

29

97

23

0

15

x

188

2002

28

23

48

51

0

12

2

164

2003

27

23

84

63

3

6

0

206

2004

29

18

43

61

4

8

0

163

Hradec Králové

2000

51

2

54

47

1

1

x

156

2001

22

41

113

61

4

27

x

268

2002

22

43

79

52

2

15

0

213

2003

16

27

57

64

17

8

0

189

2004

39

20

97

53

8

14

1

232

Havlíčkův Brod

2000

82

37

96

44

12

11

x

282

2001

49

40

85

77

20

15

x

286

2002

46

23

113

57

15

12

0

266

2003

41

38

95

60

16

16

1

267

2004

79

28

84

49

32

3

0

275

Brno

2000

57

118

40

50

12

12

x

289

2001

57

149

79

57

20

44

x

406

2002

78

139

34

64

71

12

0

398

2003

57

102

21

36

68

22

0

306

2004

36

107

40

21

20

17

0

241

Olomouc

2000

77

63

86

22

32

18

x

298

2001

69

55

119

18

24

34

x

319

2002

51

49

97

14

14

38

0

263

2003

51

27

78

18

9

26

0

209

2004

38

30

37

16

19

7

0

147

Ostrava

2000

71

29

31

25

8

12

x

176

2001

29

51

119

30

4

15

x

248

2002

22

59

43

40

4

15

0

248

2003

13

48

41

41

28

13

0

184

2004

32

29

43

40

13

10

0

167

Liberec

2000

36

23

35

31

8

2

x

135

2001

19

13

90

46

8

38

x

214

2002

16

10

63

39

5

46

0

179

2003

13

16

82

39

7

23

0

180

2004

13

12

60

27

8

2

0

122

Ředitelství/Directorate

2004

121

0

0

12

0

0

0

133

1) Pro r. 2002 se jedná o pokuty, které nabyly právní moci v tomto roce, nezávisle na tom, kdy byly uloženy. Podle zákona č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií, ČIŽP v letech 2000–2003 neuložila žádnou pokutu.
For 2002 all fines that came into legal force in that year are included, irregardless of when they were levied. In 2000–2003, the Czech Environmental Inspection did not impose any fines pursuant to Act No. 353/1999 Coll., on prevention of major accidents.

2) geneticky modifikované organismy
genetically modified organisms

Zdroj: ČIŽP
Source: ČIŽP

Tab. D1.3.4 Pokuty uložené OI ČIŽP v jednotlivých složkách ochrany životního prostředí1) – celková částka, 2000–2004
Fines levied by OI ČIŽP in the individual components of environmental protection1) – total, 2000–2004

Oblastní
inspektorát
District
Inspectorate

Rok
Year

Ovzduší
Air

Voda
Water

Odpady
Waste

Příroda
Nature

Les
Forest

Chemické
látky
Chemical
substances

GMO2)

Celkem
Total

Kč        CZK

Praha
Prague

2000

28 416 400

948 870

587 000

1 165 800

17 000

18 000

x

31 153 070

2001

1 227 500

808 220

917 500

616 700

1 400

137 500

x

3 708 820

2002

1 318 400

3 630 000

386 000

1 197 200

968 500

338 000

0

7 838 100

2003

5 310 000

130 000

1 975 000

885 600

567 500

510 000

0

9 378 100

2004

5 187 500

4 611 000

3 538 000

799 900

163 000

485 000

5 000

14 789 400

České
Budějovice

2000

1 555 000

532 963

3 113 000

382 200

1 786 500

198 000

x

7 567 663

2001

957 000

719 643

4 023 500

1 031 900

770 500

814 000

x

8 316 543

2002

811 000

452 000

2 282 000

133 300

1 200 400

650 000

0

5 528 700

2003

733 000

1 065 700

4 880 000

296 700

1 353 975

1 140 000

0

9 469 375

2004

777 000

1 198 800

3 845 000

412 900

1 054 500

1 740 000

0

9 028 200

Plzeň

2000

4 438 000

1 222 270

2 575 000

209 900

1 880 000

70 000

x

10 395 170

2001

2 413 000

1 502 342

4 615 000

173 800

1 330 000

1 006 500

x

11 040 642

2002

2 169 500

1 454 341

2 716 500

471 700

1 980 000

686 500

0

9 478 541

2003

5 985 000

1 627 000

3 408 800

1 129 000

1 724 000

502 500

0

14 376 300

2004

1 345 000

740 735

4 749 500

1 797 000

166 000

365 000

0

9 163 235

Ústí nad
Labem

2000

2 098 000

4 058 833

874 000

235 500

0

200 000

x

7 466 333

2001

852 000

1 056 849

1 226 500

114 800

0

208 000

x

3 458 149

2002

1 715 000

3 153 580

580 500

1 003 800

0

115 000

360 000

6 927 880

2003

1 895 000

2 593 850

1 968 900

799 300

7 000

140 000

0

7 404 050

2004

1 075 000

3 780 000

1 081 500

1 528 300

80 000

86 000

0

7 630 800

Hradec
Králové

2000

3 692 100

901 827

1 762 500

371 500

100 000

5 000

x

6 832 927

2001

1 040 500

1 804 023

2 300 000

430 100

126 000

432 000

x

6 132 623

2002

883 000

1 766 294

2 148 700

356 600

30 000

315 000

0

5 499 594

2003

1 755 000

1 516 000

2 068 300

641 250

159 000

315 000

0

6 454 550

2004

3 550 000

4 456 000

4 023 000

1 366 000

324 000

452 000

100 000

14 271 000

Havlíčkův
Brod

2000

1 429 100

857 912

1 564 700

273 500

1 799 500

76 000

x

6 000 712

2001

1 701 300

913 888

949 500

1 150 000

1 529 000

83 500

x

6 327 188

2002

1 062 900

364 000

1 420 000

331 700

1 286 000

90 000

0

4 554 600

2003

1 177 000

1 054 500

2 539 000

934 800

799 000

307 000

120 000

20 789 900

2004

1 407 500

870 850

2 371 000

458 400

779 000

46 000

0

5 932 750

Brno

2000

2 110 000

2 216 225

731 000

1 775 000

1 365 750

233 000

x

8 430 975

2001

1 833 000

3 026 345

1 645 500

561 500

533 000

637 500

x

8 236 845

2002

2 837 000

4 131 265

774 000

668 900

982 000

290 000

0

9 683 165

2003

2 270 000

3 238 200

803 000

276 700

543 000

1 495 000

0

28 613 603

2004

1 935 000

5 599 606

2 555 000

237 200

543 000

785 000

0

11 654 806

Olomouc

2000

6 572 000

1 358 783

1 727 000

155 200

3 106 000

188 000

x

13 106 983

2001

3 030 000

1 309 822

1 889 500

221 000

2 775 500

441 500

x

9 667 322

2002

2 878 000

1 482 025

1 586 000

130 700

3 490 000

688 500

0

10 255 225

2003

2 322 500

1 093 200

1 330 500

112 000

980 000

458 000

0

6 296 200

2004

785 000

2 435 500

2 042 000

1 069 000

407 500

550 000

0

7 289 000

Ostrava

2000

2 067 200

659 820

751 000

153 000

690 000

230 000

x

4 551 020

2001

1 228 500

1 128 581

3 691 500

217 900

330 000

439 000

x

7 035 481

2002

489 700

1 755 069

2 228 500

224 400

350 000

662 000

0

5 709 669

2003

821 000

1 840 000

3 223 000

182 200

381 000

775 000

0

7 222 200

2004

1 115 000

1 280 000

5 176 000

561 450

268 000

615 000

0

9 015 450

Liberec

2000

1 245 000

471 447

456 000

187 400

50 000

8 000

x

2 417 847

2001

825 000

3 290 055

855 500

177 200

50 000

246 000

x

5 443 755

2002

1 260 000

254 000

1 428 500

119 000

115 000

382 000

0

3 558 500

2003

980 000

692 000

942 000

523 800

516 000

328 000

0

3 981 800

2004

428 000

487 320

2 109 000

262 700

190 000

35 000

0

3 512 020

Ředitelství
Directorate

2004

563 500

0

0

78 000

0

0

0

641 500

1) Pro r. 2002 se jedná o pokuty, které nabyly právní moci v tomto roce, nezávisle na tom, kdy byly uloženy. Podle zákona č. 353/1999 Sb., o prevenci závažných havárií, ČIŽP v letech 2000–2003 neuložila žádnou pokutu.
For 2002 all fines that came into legal force in that year are included, irregardless of when they were levied. In 2000–2003, the Czech Environmental Inspection did not impose any fines pursuant to Act No. 353/1999 Coll., on prevention of major accidents.

2) geneticky modifikované organismy
genetically modified organisms

Zdroj: ČIŽP
Source: ČIŽP

OBSAH

Hlavní strana / Main page

CONTENTS